Crampele musculare reprezintă contracții bruște și involuntare ale unuia sau mai multor mușchi. Simptomele care pot apărea sunt durerea musculară de intensitate mare (spasm, contracție), localizată de regulă la nivelul piciorului, imposibilitatea de a folosi mușchii afectați și uneori, o formațiune (umflătură) dură de țesut muscular, care este vizibilă sub piele sau care poate fi simțită prin palpare.

Cauzele crampelor musculare

Printre cele mai frecvente cauze ale apariției crampelor musculare se numără:

  • Menținerea aceleiași poziții pentru o perioadă mai lungă de timp;

  • Pregătirea necorespunzătoare a mușchilor înainte de a face efort fizic. Încălzirea înainte de sport este deosebit de importantă. Principalele efecte sunt creșterea temperaturii corporale și implicit, a mușchilor care vor fi antrenați în timpul activităților care vor urma. Astfel, încălzirea va asigura cele mai bune condiții pentru a depune maximum de efort: favorizează atât creșterea performanței sportive, cât și diminuarea riscului de accidentare;

  • Oboseala musculară. Oboseala acumulată în urma antrenamentelor intense din sala de sport privează mușchii de aportul de oxigen necesar, ducând la acumularea de toxine și la apariția crampelor musculare;

  • Întinderea musculară. Antrenamentele intense presupun o solicitare foarte mare a anumitor mușchi. Poate cele mai frecvente accidentări ale sportivilor, întinderile musculare sunt rezultatul suprasolicitării mușchilor sau chiar ruperii lor;

  • Deshidratarea. Deshidratarea poate genera întinderea sau contractarea mușchilor și astfel, apariția crampelor musculare;

  • Căldura și dezechilibrul electrolitic. De multe ori, crampele musculare apar atunci când antrenamentele se desfășoară în condiții de căldură. Acest lucru se poate explica prin faptul că temperatura ridicată stimulează producerea de transpirație, iar aceasta conduce la pierderea de fluide corporale, săruri și minerale (calciu, magneziu, potasiu etc.). Cantități prea mici de calciu, magneziu și potasiu pot declanșa apariția crampelor la nivelul gambelor. Ideal ar fi să vă faceți antrenamentele într-o sală de fitness în care temperatura este setată la parametri optimi. La Body Art Wellness Club, situat în incinta RIN Grand Hotel, temperatura asigură condițiile necesare unei bune desfășurări a antrenamentelor.

Ameliorarea crampelor musculare

În cele mai multe dintre cazuri, crampele musculare dispar de la sine, fără a mai exista nevoia de a recurge la alte metode. Totuși, există o serie de modalități care pot grăbi dispariția crampelor musculare:

  • Masează mușchii cu probleme și întinde-i ușor;

  • Pentru a reduce durerea, este indicat să aplici gheață;

  • Aplică o compresă caldă sau o compresă rece;

  • O baie fierbinte este ideală pentru relaxarea musculaturii și pentru stimularea circulației sangvine. Înainte de a face baie, poți adăuga sare Epson în cadă pentru a echilibra nivelul de magneziu din organism;

  • Administrarea de medicamente sau geluri antiinflamatoare, luate sub recomandarea medicului.

Prevenirea crampelor musculare

Pentru evitarea pe termen lung a crampelor musculare, este recomandat să respecți o serie de reguli:

  • Hidratează-te intens (cantitatea ideală este de 8 pahare de apă pe zi);

  • Consumă cât mai multe legume, fructe și oleaginoase (migdale, alune, nuci);

  • Adoptă o dietă bogată în vitamine și minerale, cu acțiune benefică asupra sistemului muscular (magneziu, vitamina B6, calciu, potasiu, vitamina E);

  • Fă-ți întotdeauna încălzirea înainte de a te antrena;

  • Pentru a-ți relaxa mușchii, încheie-ți fiecare antrenament cu un duș fierbinte.