Acidul lactic este o substanta incolora produsa de aproape toate tesuturile organismului uman pentru a-i asigura buna functionare. Acidul lactic circula in sistemul sangvin in orice moment in cantitati reduse.

Este produs de tesuturile organismului, in principal de muschi, pentru obtinerea de energie prin metabolizarea glucozei in absenta oxigenului. Glucoza poate fi folosita fie din fluxul sangvin, fie din forma stocata de organism, glicogenul din muschi. Acest proces este denumit respiratie anaeroba ( fara oxigen ). Acidul lactic ( in cantitati mari ) este produs in timpul exercitiilor istovitoare cu greutati, iar daca cantitatea din muschi este foarte mare se produce oboseala si crampele musculare.

 Acidul lactic si antrenamentele

Cand te antrenezi intens vei avea acea senzatie ca muschii pe care-i antrenezi ard – febra musculara. Aceasta ,,febra” este cauzata de excesul de acid lactic din muschi. Daca te antrenezi mai departe de punctul in care nu mai poti asigura o cantitate suficienta de oxigen muschilor, acidul lactic se acumuleaza in muschi si in sange.

Antrenamentul pana la epuizare este acel tip de antrenament in care continui sa faci repetarile ( 2 – 3 repetari ) dupa punctul in care muschii au inceput sa arda.

Antrenamentul OCAZIONAL pana la epuizare imbunatateste conditia aeroba. Antrenamentele intense ce produc acid lactic cresc rezistenta musculara mai repede decat antrenamentele moderate, fiindca muschiul va procesa mult mai repede acidul lactic, iar tu vei simti mai rar febra musculara. Cea mai buna metoda de a scapa de acidul lactic din muschi este prin efectuarea de exercitii la o intensitate redusa. Acidul lactic este mult mai repede eliminat in timpul plimbarilor decat in cazul unui repaus total, datorita unei circulatii sangvine echilibrate si constante.

Deci ,,racirea” de dupa antrenament va conduce acidul lactic din muschi la ficat unde va fi transformat in acid piruvic.

Este recomandat ca intre seriile foarte intense pauza sa fie destul de lunga pentru ca muschii sa se oxigeneze si sa previna formarea acidului lactic. Daca pauza va fi foarte scurta, nivelul mare de acid lactic din muschi te va face sa te simti obosit dupa antrenament.

Pentru a concluziona, sa-ti ,,arzi” muschii din cand in cand este un lucru bun, dar tine minte sa faci pauze destul de lungi, inspira adanc si ,,raceste-te” adecvat dupa un antrenament intens.