Somnul joaca un rol vital pentru sanatatea noastra. Daca oferim organismului suficient somn in momentele potrivite ne poate ajuta si proteja sanatatea mentala, sanatatea fizica, precum si calitatea vietii. Felul in care ne simtim pe parcursul zilei depinde in mare parte de ceea ce se intampla in timp ce dormim. In timpul somnului, corpul nostru lucreaza pentru sanatatea creierului si functiilor lui.

Problemele ca urmare a privarii de somn pot aparea instant fara sa ne dam seama, sau ne pot face rau in timp. De exemplu, privarea de somn poate creste riscul problemelor de sanatate cronice. De asemenea poate afecta felul in care gandim, reactionam, lucram, invatam si ne intelegem cu cei din jur.

Deficitul de somn creste riscul aparitiei de boli cardiace, problemelor cu rinichii, tensiune arteriala marita, diabet si chiar infarct.

Lipsa somnului creste deasemenea si riscul de obezitate. Somnul ajuta la mentinerea unui echilibru sanatos al hormonilor ce sunt responsabili cu starea de foame (Grelina) si starea de satietate (Leptina). Cand nu avem suficient somn, nivelul grelinei creste iar cel al leptinei scade. De aceea simtim nevoia de a manca mai mult decat atunci cand suntem odihniti.

Somnul afecteaza si felul in care corpul nostru reactioneaza la insulina, hormonul responsabil cu reglarea nivelului de zahar in sange. Lipsa somnului rezulta intr-un nivel crescut de glucoza in sange, si implicit intr-un nivel crescut de risc de diabet.

Somnul sprijina o crestere si o dezvoltare sanatoasa. Somnul adanc ajuta corpul sa elibereze hormonul de crestere (HGH), acel hormon resonsabil cu o crestere si dezvoltare normala a copiilor si adolescentilor. Acest hormon stilmuleaza cresterea masei musculare si repararea celulelor si testurilor atat la copii si adolescenti cat si la adulti.

Sfaturi pentru un somn linistit:

  • Lumina. Incearca sa faci intuneric in camera pentru un somn adanc.
  • Linistea. Este foarte importanta pentru un somn lipsit de agitatie.
  • Salteaua si confortul. Pentru sanatatea spatelui alegeti o saltea dreapta, elastica si confortabila.
  • Aerul curat. Lenjeria curata si aerul proaspat sunt factori cheie pentru un somn odihnitor.